about me =)

Personal Information

Interests:
GoLdFisH, dRaWinG, aRts, dEsigN, dEcoRate HouSe, cOoKiNg, Babysitting
Favorite Music:
aLL NaSyeEd sONg
Favorite Movies:
PaRa PeNcaRi TuHaN, AyaT-AyaT CinTa
Favorite Books:
100 ToKoH wAniTa TerBiLang

About Me

♬ love my husband
♬ love my parent & siblings
♬ tolerant,
♬ extroverted,
♬ experimental
♬ love babies very much
♬ love cooking
♬ very sensitive
♬ lefthanded
♬ love drawing & painting
♬ love decorating house & room

Contact Information

Email:
hzinnirah@yahoo.com

Current Address:
Wilayah Persekutuan Putrajaya

Yahoo:
RaTu ShaHaDaH89

Website:
https://www.facebook.com/RATUlindunganBULAN

Search This Blog

Loading...

Friday, July 1, 2011

Khasiat Air Kelapa Muda Untuk Ibu Hamil

Air kelapa muda mmg dah menjadi favourite saya sejak kecil lg.. Kata ummi mmg masa mengandungkan saya, ummi paling banyak minum air kelapa ni. Sampai la sekarang pun. Tapi masa awal2 hamil, ada org ckp dgn saya x elok minum air kelapa di awal2 trimester pertama, sebab katanya janin mudah jatuh/gugur kerana licin. Yeke? Saya pun jadi x berani pulak nak minum. Terpaksa la menahan diri bila tengok ade gerai2 yang menjual air kelapa. huhu Tapi masa kandungan saya dah hampir mencecah 3 bulan, masa saya balik penang, saya cakap kat ummi teringin sangat minum air kelapa.. kat bawah rumah saya tu ada org jual air kelapa. Ummi cakap, minum jela.. dulu masa mengandungkan saya ummi paling banyak minum air kelapa.. Saya dah mula excited. Yeke ummi? lepas asar tu ayah terus belikan saya sebiji air kelapa.. memang sangat puas minum!! Apa saja yang saya nak, semua cepat je ayah carikan.. hehe di layan macam anak emas pulak. maklum la yang saya kandungkan ni cucu sulung diorang.. dah tentu masing2 rasa excited kan?? Sejak dari tu memang saya dah xde pantang air kelapa.. PANTANG JUMPA je.. mesti beli. Sampai sekarang ni, hari2 hubby belikan saya air kelapa. Mujur la kat sini mudah nak cari air kelapa..
Malam tu saya search di google tentang kebaikan air kelapa untuk ibu hamil. Ternyata mmg banyak khasiat dan kelebihan minum air yang paling sedap bagi saya ni. Antara nya termasuk la dapat melicin dan membersihkan kulit bayi dalam perut selain daripada memutihkan kulit bayi di dalam kandungan. (patut la saya paling putih gebu dalam semua adik beradik.. hehehehe perasan kejap (^,~) ) Ada lagi kebaikan air kelapa untuk ibu hamil ni... meh saya senaraikan kat bawah ni, supaya boleh dijadikan ingatan & panduan untuk kita :


1. Elektrolit Alami

Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.
Ibu hamil memerlukan lebih banyak air dibandingkan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram, edema dan bahkan kontraksi yang dapat menyebabkan persalinan prematur.

2. Diuretik Alami

Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kemih. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegahinfeksi saluran kemih– yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit

Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan

Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL

Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkankolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.
Memang banyak manfaat kan? selain dapat menyejukkan badan. Yang saya perasan, bila setiap kali lepas minum air kelapa, baby dalam perut saya jadi sangat aktif dan x pernah duduk diam.. sampai kadang2 saya tergelak sorang2.. agaknye air kelapa ni mmg melincinkan kot.. sebab tu baby pun seronok je main pusing2 kat dalam ni.. hehehe Ok la saya nak mandi n bersiap dulu. Nak pergi pasar malam lepas asar nnt.. nak cari air kelapa. Kat pasar malam lebih murah & fresh.. bubye (^__^)
                                     tengok gambar ni pun dah terasa nak minum sangat-sangat..hehe

No comments:

Post a Comment